Szekció leírások
eTwinning: az
európai iskolák közössége (kezdőknek - eTwinning portál, jó gyakorlatok)
Kalocsa Ibolya, eTwinning Nagykövet
A műhelymunka célja, hogy a résztvevők megismerjék az eTwinning programot és annak pedagógiai, módszertani alkalmazási lehetőségeit a tanítás, tanulás során.
Az eTwinning program megismerésén túl módszertani ismeretekkel is gazdagodhatnak a résztvevők, valamint hasznos, már megvalósított eTwinning projekteken, jó gyakorlatokon keresztül sajátíthatják el a projekttervezés, megvalósítás alapjait.
Mobileszközök a természettudományos tantárgyak tanításában
Jánossy Zsolt, Digitális Pedagógiai Módszertani Központ
Sokan nem tudják, hogy ma, az okoseszközök korában egy kisebb méretű laboratórium lapul a zsebükben, táskájukban. A műhelyfoglalkozás tevékenységei minden bizonnyal használható tippeket fognak adni a résztvevő kollégáknak ahhoz, hogy a matematika és a természettudományos (elsősorban fizika) tantárgyak óráin hasznát tudják venni ezeknek a "mikró laboroknak". A program segítséget szeretne nyújtani ahhoz, hogy a kollégák hatékonyan és pedagógia szempontból hozzáadott értéket teremtő módon tudják integrálni az okoseszközöket a tanulás folyamatába. A prezentáció után lehetőség nyílik majd a bemutatott és a saját eszközök "éles helyzetben" történő kipróbálására is. Éljünk a lehetőséggel! Használjuk (ki) a technológiát!
A tevékenységekben való aktív részvételhez szükség lesz az okostelefonjukon az alábbi alkalmazásokra:
Physics Toolbox Sensor Suite: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.chrystianvieyra.physicstoolboxsuite
Physics Toolbox Sensor Suite: https://itunes.apple.com/us/app/physics-toolbox-sensor-suite/id1128914250?mt=8
A micro:bitek felhasználása az oktatásban
Dr. Abonyi-Tóth Andor, Egyetemi adjunktus (ELTE IK, Média- és Oktatásinformatikai Tanszék)
A micro:bit egy kifejezetten oktatási célra létrehozott, egylapkás miniszámítógép (SBC), amely a BBC ötlete és koordinálása alapján került kifejlesztésre 29 partner bevonásával, annak érdekében, hogy a diákok minél korábban betekintést nyerjenek a programozás, illetve a mérnöki tudományok alapjaiba, ezzel is ösztönözve őket, hogy később a STEM területekkel kapcsolatos pályát válasszanak.
A mini számítógép kiválóan használható arra, hogy a gyerekek játékosan elsajátíthassák a programozás alapjait, de lehetőségeit számos más tantárgyban (pl. fizika/matematika/kémia, vizuális kultúra, zene) is fel lehet használni, hiszen beépített (és külső) szenzorai segítségével számos egyszerűbb mérés is elvégezhető vele, de akár egyszerűbb animációk megjelenítésére is alkalmas, amelyet zene is kísérhet.
Műhelyfoglalkozásunk során konkrét alkalmazások megvalósításán, kipróbálásán keresztül mutatjuk be az eszközben rejlő lehetőségeket.
3D alkotás
Dr. Főző Attila László, Digitális Pedagógiai Módszertani Központ
A 3D nyomtatási technológia ma már egyre inkább elérhető iskolák számára is, míg az alkotóműhelyekben, digitális élményközpontokban alapfelszereltségnek számít. Lehetőségünk van arra, hogy tárgyakat keressünk a világhálón vagy magunk tervezzünk objektumokat és azokat kinyomtassuk, így a digitális eszközökkel támogatott oktatás új színterei nyílnak meg. A műhelymunka során a résztvevők megismerkednek a 3D nyomtatás világával, a 3D nyomtatók működésével és az alkotással, tárgyak tervezésével. A résztvevők kisebb tárgyakat terveznek egy online alkalmazás segítségével, majd ki is nyomtatják ezeket.
A tevékenységekben való aktív részvételhez szükség lesz az alábbi ingyenes program telepítésére:
CraftWare: https://craftunique.com/craftware/
ENABLE program az iskolai és online zaklatás megelőzéséért
Lévainé Müller Katalin, Oktatási Hivatal
Az ENABLE (European Network Against Bullying in Learning and Leisure Environments) egy nemzetközi együttműködésben az iskolai és online zaklatás csökkentésére kidolgozott program. A fiatalok életében sajnálatosan nagy mértékben van jelen a zaklatás, és jellemzően ismerős közegben történik. Az online zaklatásra is gyakran igaz, hogy az áldozat és a zaklató személyesen is ismerik egymást; a fiatalok esetében az iskolában kialakuló agresszív viselkedés tevődik át az online világba. Az online zaklatás az iskolai társas kapcsolatokban gyökerezik. Az iskolai zaklatásnak az áldozaton és a zaklatón kívül fontos szereplői az agresszivitás kortárs tanúi, tehát a közösség más tagjai, akik reakciójukkal megerősíthetik vagy elbizonytalaníthatják a zaklatót a viselkedésben.
Az ENABLE egy olyan, iskolákban bevezethető program, amely a társas és érzelmi készségek fejlesztésére koncentrál, és az iskolai élet több érintettjét: tanulókat, tanárokat, szülőket egyaránt bevonva igyekszik a kapcsolatok elmélyítésére és az iskolai atmoszféra javítására. Az Oktatási Hivatal a 2017/2018-as tanévben elvégezte a program adaptációját és lezajlott egy pilot 26 iskola 54 tanulócsoportjának bevonásával. 2018 őszétől az általános és középiskolák szabadon csatlakozhatnak a programhoz.
Hogyan
motiváljunk gamifikációval? - BEE THE BEST és más értékelési rendszerek
Kalocsa Ibolya, eTwinning Nagykövet
A workshop szól mindazoknak, akik érdeklődnek a gamifikáció elmélete és gyakorlata iránt és egyszerűen kezelhető, szórakoztató és motiváló értékelési rendszert keresnek tanulóik számára, korosztálytól függetlenül. A workshopon megismerünk néhány gamifikációval kapcsolatos alapfogalmat, megvizsgáljuk a pontrendszert alkalmazó értékelési rendszerek hazai példáit és az értékelést segítő internetes programokat (pl. beethebest, hashtag.school, rubistar.4teachers).
eTwinning: az európai iskolák közössége (haladóknak - eTwinning portál, web 2.0 eszközök)
Kiss Mónika és Skultéty Zoltánné, eTwinning Nagykövetek
A műhelymunka célja, hogy a résztvevők megismerjék az eTwinning programot és annak technológiai alkalmazási lehetőségeit a tanítás, tanulás során. A résztvevőknek az eTwinning portálja teljes támogatást nyújt a projektek megvalósítása során. A program ismertetésén túl számos továbbképzést, oktatási eseményt is ajánlunk a pedagógusok figyelmébe, valamint bemutatjuk a Digitális Témahéten megvalósított projektjeinket, és olyan hasznos alkalmazásokat ajánlunk, melyeket mi is felhasználtunk a projektek megvalósításakor (pl.: MadMagz, Slide.ly).